:: KONCEPCIA ::
vzdelávací program ::
Komentár:
Z aspektu úzkej nadväznosti a prepojenosti plánu práce školy
s triednymi plánmi výchovy a vzdelávania, ktoré sú podrobnou konkretizáciou
cieľov školy uvádzame hlavné činnosti a príležitosti, ktoré budú používané pri
priamej práci s deťmi. Za dôslednú realizáciu týchto postupov je zodpovedná
každá učiteľka, úroveň ich realizácie je zároveň potrebné sledovať pri každej
hospitačnej činnosti:
VZDELÁVACIA OBLASŤ
A.
artikulačné, rečové, sluchové a rytmické hry, hry so slovami, slovné hádanky,
vokálne činnosti
B. spoločné diskusie, rozhovory, individuálna a
skupinová konverzácia
C. komentovanie zážitkov a aktivít, odovzdávanie
odkazov a správ
D. samostatný
slovný prejav na určitú tému
E. počúvanie
čítaných, či rozprávaných príbehov a rozprávok, sledovanie divadla, filmu
F. rozprávanie
toho, čo dieťa počulo, či videlo
G. prednes, recitácia, dramatizácia, spev
H. grafické
napodobňovanie symbolov, tvarov, čísel, písmen
I. prezeranie
a "čítanie" detských kníh
INTERPERSONÁLNA OBLASŤ
I. dostatok pozitívnych príkladov a vzorov prosociálneho správania
II.
dostatok rôznych príležitostí k verbálnej i
neverbálnej komunikácii
III.
dieťaťa s iným dieťaťom a s dospelým
IV.
spoločenské hry, spoločné aktivity najrôznejšieho zamerania
V.
kooperatívne činnosti vo dvojiciach
VI.
prirodzené i modelové situácie, pri ktorých sa dieťa učí prijímať a rešpektovať
druhého
VII.
činnosti, ktoré vedú dieťa k ohľaduplnosti k druhému, k ochote rozdeliť sa
s ním, požičať hračku, striedať sa, pomôcť mu, ku schopnosti vyriešiť vzájomný
spor a i.
Vyššie uvedené činnosti budú obsahom tematických celkov spracovaných do
projektov, ktoré budú realizované v rámci organizácie denného režimu, uvedeného
v úvode tohto plánu. Projekty, ktoré budú podrobne rozpracované v triednych
výchovno-vzdelávacích plánoch budú vychádzať zo zámerov a cieľov uvedených
nižšie. Ich súčasťou budú i očakávané výstupy /to čo dieťa na konci realizácie
projektu vie/, ako jedna z foriem evalvačného procesu školy.
MESAČNÉ PROJEKTY
1.
Škola a život v nej
- september
Zámery a ciele:
Priblížiť deťom zmeny v prírode s odchádzajúcim
letom a opätovné zjednotenie detského kolektívu po prázdninách, získanie pocitu
pohody a súvzťažnosti v skupine.
Očakávané výstupy:
Poznatky z jesennej prírody, využívať svoje zmysly,
adaptovať sa v prostredí materskej školy.
2.
Človek a príroda
– október
Zámery a ciele:
Priblížiť deťom prírodné a exotické krásy živej
prírody, získať poznatky o prírode, využívať svoje zmysly, rozvíjať schopnosti,
vytvárať citové vzťahy k okoliu, rozvíjať pocit súvzťažnosti s prírodou.
Očakávané výstupy:
Poznatky z jesennej prírody, vedieť charakterizovať
znaky počasia, správne voliť odev, poznať druhy zeleniny a ovocia, vážiť si
prácu poľnohospodárov, poznať význam plodov prírody pre zdravie človeka.
3.
Bezpečne do školy – zo školy
– november
Zámery a ciele:
Viesť deti k väčšej pozornosti na cestách.
Očakávané výstupy:
Osvojiť základné poznatky o chodcoch, dopravných značkách, dopravných
prostriedkoch.
4.
Rodina a spoločnosť v čase Vianoc
– december
Zámery a ciele:
Vytvárať aktívny postoj k svetu a k životu. Učiť sa
tieto vzťahy a postoje vyjadrovať a prejavovať. Zoznámiť sa s vianočnými zvykmi
a tradíciami. Rozvíjať kultúrno-estetické poznatky. Naučiť sa krátke texty
spamäti, zvládnuť dramatickú úlohu.
Očakávané výstupy:
Načúvať a sústrediť sa, používať nové pojmy,
poznávať dobu minulú, porozumieť svetu okolo nás, vnímať zvláštnu atmosféru,
prežívať radosť.
5.
Zima – január
Zámery a ciele:
Priblížiť deťom charakteristické znaky zimnej
prírody. Získanie pocitu pohody a súvzťažnosti s prírodou. Rozvíjať schopnosti
vytvárať citové vzťahy k okoliu.
Očakávané výstupy:
Odhaľovanie podstatných znakov predmetov a javov
súvisiacich s daným ročným obdobím, podobu a rozdiely, vzájomné súvislosti medzi
nimi. Zachycovať skutočnosti zo svojho okolia a vyjadrovať svoje predstavy
pomocou rôznych výtvarných zručností a techník. Orientovať sa v elementárnom
počte – cca do 6.
6. Zdravie a choroba – február
Zámery a ciele:
Deti budú poznávať svoje telo, pomenúvať jeho
jednotlivé časti, zoznámia sa s možnosťou prevencie proti úrazom a chorobám,
uvedomia si hodnotu vlastného zdravia. Usilovať sa vzbudzovať v deťoch pocit
potreby pobytu v prírode, športovať, zdravo sa stravovať.
Očakávané výstupy:
Poznať základné pojmy používané v spojení so zdravím, s pohybom, športom.
Rozlišovať, čo prospieva zdraviu a čo mu škodí. Mať povedomie o význame
starostlivosti o čistotu a zdravie, o význame aktívneho pohybu a zdravej výživy.
V týchto súvislostiach sa učiť nové slová a aktívne ich používať.
7.
Z človiečika človek
– marec
Zámery a ciele:
Podporovať a rozvíjať pozitívne vzťahy v rodine –
pevné citové puto k jednotlivým členom (matka, otec, súrodenci, prarodičia
a ďalší príbuzní), aktívne reagovať na situáciu, keď jedno z detí očakáva
narodenie súrodenca, s cieľom vytvárať správny vzťah , postoje i reakcie
k malému dieťaťu.
Očakávané výstupy:
Poznatky o tele človeka – matka, plod. Rozvoj
poznania – potreba lekárskeho ošetrenia (pôrodnica, poradňa, čo všetko dieťatko
potrebuje). Podpora kooperácie – deľba starostlivosti o dieťatko, spravodlivé
striedanie. Rozvoj zmyslového a citového vnímania – plač dieťaťa, smiech, prvé
zvuky, slová.
8.
Na zemi žijú aj iné tvory
– apríl
Zámery a ciele:
Pomocou poznávania nového prostredia
podnecovať predstavivosť, rozvíjať fantáziu a reč detí, vytvárať možnosti
vyjadriť a pociťovať radosť z vlastnej tvorivej činnosti. Zoznámiť detí s
kultúrou cudzej zeme, rozvoj praktických zručností a umožniť zážitky z novo
poznaného.
Očakávané výstupy: Orientovať sa v oblasti živej a neživej prírody,
krajiny a ich rázu, počasia, ročných období, prírodných javov a dejov. Vnímať
zmeny v prírode. Chápať rozdiel medzi životom u nás a v iných krajinách. Tvorivo
využívať rôzne materiály pri hrách a výtvarných činnostiach. Využívať prirodzenú
detskú potrebu skúmať a poznávať nové veci. Obohacovať si slovnú zásobu.
9.
Čo znamená kedy – máj
Zámery a ciele:
Utvrdiť si poznatky získané počas školského roka –
o ročných obdobiach, mesiacoch a dňoch.
Očakávané výstupy:
Poznať charakteristické znaky ročných období,
vedieť vymenovať dni v týždni, poznať rozdiely medzi dňom a nocou. Všetko vo
vzťahu k činnostiam, ktoré deti vykonávajú
9.
Toto som sa naučil v materskej
škole – jún
Zámery a ciele:
Uvedomiť si, že do školy idem pripravený :
-
som obratný a pohybovo zdatný
-
som šikovný a samostatný
-
budem sa učiť písať
-
budem sa učiť čítať
-
budem sa učiť počítať.
Očakávané výstupy:
-
Vydržať sa pohybovať dlhšiu dobu, ale vedieť i oddychovať.
-
Viem sa o seba postarať – obliecť, obuť, šnurovať, vyčistiť si zuby, učesať sa,
správne si umyť ruky i tvár.
-
Viem vymaľovať obrázky, zvládnem plynulú čiaru, viem dokresľovať, obkresľovať,
viem graficky napodobniť jednoduchý tvar. Kresliť, maľovať, modelovať, roztierať
pastel, farbu, držať správne ceruzku.
-
Viem rozlíšiť prvú hlásku v slove. Mám záujem o písmená. Viem pozorne počúvať.
Zvládnem dramatizáciu, reprodukciu riekanky, pesničky, krátke texty spamäti.
Viem pracovať s knihou. Dokážem rytmickým vytlieskávaním rozdeliť slovo na slabiky.
-
Viem čo znamená viac, menej, rovnako. Poznám farby a tvary. Viem kde je vpravo,
vľavo. Viem kde je nad, pod, vedľa, pred, za. Viem počítať po jednom a viem, že
posledné číslo určuje počet prvkov..
|