: :  M E N U  : :

 

 : :  A N K E T A  : :

 



 

:: KONCEPCIA :: vzdelávací program ::

Komentár:

   Z aspektu úzkej nadväznosti a prepojenosti plánu práce školy s triednymi plánmi výchovy a vzdelávania, ktoré sú podrobnou konkretizáciou cieľov školy uvádzame hlavné činnosti a príležitosti, ktoré budú používané pri priamej práci s deťmi. Za dôslednú realizáciu týchto postupov je zodpovedná každá učiteľka, úroveň ich realizácie je zároveň potrebné sledovať pri každej hospitačnej činnosti:

 

VZDELÁVACIA OBLASŤ

A. artikulačné, rečové, sluchové a rytmické hry, hry so slovami, slovné hádanky, vokálne činnosti

B. spoločné diskusie, rozhovory, individuálna a skupinová konverzácia

C. komentovanie zážitkov a aktivít, odovzdávanie odkazov a správ

 

D. samostatný slovný prejav na určitú tému

 

E. počúvanie čítaných, či rozprávaných príbehov a rozprávok, sledovanie divadla, filmu

 

F. rozprávanie toho, čo dieťa počulo, či videlo

 

G. prednes, recitácia, dramatizácia, spev

 

H. grafické napodobňovanie symbolov, tvarov, čísel, písmen

 

I.  prezeranie a "čítanie" detských kníh

   

INTERPERSONÁLNA OBLASŤ

 I. dostatok pozitívnych príkladov a vzorov prosociálneho správania

II. dostatok rôznych príležitostí k verbálnej i neverbálnej komunikácii   

III. dieťaťa s iným dieťaťom a s dospelým

IV. spoločenské hry, spoločné aktivity najrôznejšieho zamerania

V. kooperatívne činnosti vo dvojiciach

VI. prirodzené i modelové situácie, pri ktorých sa dieťa učí prijímať a rešpektovať druhého

VII. činnosti, ktoré vedú dieťa k ohľaduplnosti k druhému, k ochote rozdeliť sa s ním, požičať hračku, striedať sa, pomôcť mu, ku schopnosti vyriešiť vzájomný spor a i.

    Vyššie uvedené činnosti budú obsahom tematických celkov spracovaných do projektov, ktoré budú realizované v rámci organizácie denného režimu, uvedeného v úvode tohto plánu. Projekty, ktoré budú podrobne rozpracované v triednych výchovno-vzdelávacích plánoch budú vychádzať zo zámerov a cieľov uvedených nižšie. Ich súčasťou budú i očakávané výstupy /to čo dieťa na konci realizácie projektu vie/, ako jedna z foriem evalvačného procesu školy.

 

MESAČNÉ PROJEKTY

 

1. Škola a život v nej  - september

Zámery a ciele: Priblížiť deťom zmeny v prírode s odchádzajúcim letom a opätovné zjednotenie detského kolektívu po prázdninách, získanie pocitu pohody a súvzťažnosti v skupine.

Očakávané výstupy: Poznatky z jesennej prírody, využívať svoje zmysly, adaptovať sa v prostredí materskej školy.

2. Človek a príroda – október

Zámery a ciele: Priblížiť deťom prírodné a exotické krásy živej prírody, získať poznatky o prírode, využívať svoje zmysly, rozvíjať schopnosti, vytvárať citové vzťahy k okoliu, rozvíjať pocit súvzťažnosti s prírodou.

Očakávané výstupy: Poznatky z jesennej prírody, vedieť charakterizovať znaky počasia, správne voliť odev, poznať druhy zeleniny a ovocia, vážiť si prácu poľnohospodárov, poznať význam plodov prírody pre zdravie človeka.

3. Bezpečne do školy – zo školy – november

Zámery a ciele: Viesť deti k väčšej pozornosti na cestách.

Očakávané výstupy: Osvojiť základné poznatky o chodcoch, dopravných značkách, dopravných prostriedkoch.

4. Rodina a spoločnosť v čase Vianoc – december

Zámery a ciele: Vytvárať aktívny postoj k svetu a k životu. Učiť sa tieto vzťahy a postoje vyjadrovať a prejavovať. Zoznámiť sa s vianočnými zvykmi a tradíciami. Rozvíjať kultúrno-estetické poznatky. Naučiť sa krátke texty spamäti, zvládnuť dramatickú úlohu.

Očakávané výstupy: Načúvať a sústrediť sa, používať nové pojmy, poznávať dobu minulú, porozumieť svetu okolo nás, vnímať zvláštnu atmosféru, prežívať radosť.

5. Zima – január

Zámery a ciele: Priblížiť deťom charakteristické znaky zimnej prírody. Získanie pocitu pohody a súvzťažnosti s prírodou. Rozvíjať schopnosti vytvárať citové vzťahy k okoliu.

Očakávané výstupy: Odhaľovanie podstatných znakov predmetov a javov súvisiacich s daným ročným obdobím, podobu a rozdiely, vzájomné súvislosti medzi nimi. Zachycovať skutočnosti zo svojho okolia a vyjadrovať svoje predstavy pomocou rôznych výtvarných zručností a techník. Orientovať sa v elementárnom počte – cca do 6.

6. Zdravie a choroba – február

Zámery a ciele: Deti budú poznávať svoje telo, pomenúvať jeho jednotlivé časti, zoznámia sa s možnosťou prevencie proti úrazom a chorobám, uvedomia si hodnotu vlastného zdravia. Usilovať sa vzbudzovať v deťoch pocit potreby pobytu v prírode, športovať, zdravo sa stravovať.

Očakávané výstupy: Poznať základné pojmy používané v spojení so zdravím, s pohybom, športom. Rozlišovať, čo prospieva zdraviu a čo mu škodí. Mať povedomie o význame starostlivosti o čistotu a zdravie, o význame aktívneho pohybu a zdravej výživy. V týchto súvislostiach sa učiť nové slová a aktívne ich používať.

7. Z človiečika človek – marec

Zámery a ciele: Podporovať a rozvíjať pozitívne vzťahy v rodine – pevné citové puto k jednotlivým členom (matka, otec, súrodenci, prarodičia a ďalší príbuzní), aktívne reagovať na situáciu, keď jedno z detí očakáva narodenie súrodenca, s cieľom vytvárať správny vzťah , postoje i reakcie k malému dieťaťu.

Očakávané výstupy: Poznatky o tele človeka – matka, plod. Rozvoj poznania – potreba lekárskeho ošetrenia (pôrodnica, poradňa, čo všetko dieťatko potrebuje). Podpora kooperácie – deľba starostlivosti o dieťatko, spravodlivé striedanie. Rozvoj zmyslového a citového vnímania – plač dieťaťa, smiech, prvé zvuky, slová.

8. Na zemi žijú aj iné tvory – apríl

Zámery a ciele: Pomocou poznávania nového prostredia podnecovať predstavivosť, rozvíjať fantáziu a reč detí, vytvárať možnosti vyjadriť a pociťovať radosť z vlastnej tvorivej činnosti. Zoznámiť detí s kultúrou cudzej zeme, rozvoj praktických zručností a umožniť zážitky z novo poznaného.

Očakávané výstupy: Orientovať sa v oblasti živej a neživej prírody, krajiny a ich rázu, počasia, ročných období, prírodných javov a dejov. Vnímať zmeny v prírode. Chápať rozdiel medzi životom u nás a v iných krajinách. Tvorivo využívať rôzne materiály pri hrách a výtvarných činnostiach. Využívať prirodzenú detskú potrebu skúmať a poznávať nové veci. Obohacovať si slovnú zásobu.


         9. Čo znamená kedy – máj

Zámery a ciele: Utvrdiť si poznatky získané počas školského roka – o ročných obdobiach, mesiacoch a dňoch.

Očakávané výstupy: Poznať charakteristické znaky ročných období, vedieť vymenovať dni v týždni, poznať rozdiely medzi dňom a nocou. Všetko vo vzťahu k činnostiam, ktoré deti vykonávajú

9. Toto som sa naučil v materskej škole – jún

Zámery a ciele: Uvedomiť si, že do školy idem pripravený :

- som obratný a pohybovo zdatný

- som šikovný a samostatný

- budem sa učiť písať

- budem sa učiť čítať

- budem sa učiť počítať.

Očakávané výstupy:

- Vydržať sa pohybovať dlhšiu dobu, ale vedieť i oddychovať.

- Viem sa o seba postarať – obliecť, obuť, šnurovať, vyčistiť si zuby, učesať sa, správne si umyť ruky i tvár.

- Viem vymaľovať obrázky, zvládnem plynulú čiaru, viem dokresľovať, obkresľovať, viem graficky napodobniť jednoduchý tvar. Kresliť, maľovať, modelovať, roztierať pastel, farbu, držať správne ceruzku.

- Viem rozlíšiť prvú hlásku v slove. Mám záujem o písmená. Viem pozorne počúvať. Zvládnem dramatizáciu, reprodukciu riekanky, pesničky, krátke texty spamäti. Viem pracovať s knihou. Dokážem rytmickým vytlieskávaním rozdeliť slovo na slabiky.

- Viem čo znamená viac, menej, rovnako. Poznám farby a tvary. Viem kde je vpravo, vľavo. Viem kde je nad, pod, vedľa, pred, za. Viem počítať po jednom a viem, že posledné číslo určuje počet prvkov..


 

Copyright © 2006 MŠ Jarná, Sečovce. All rights reserved.

Design © 2006 Lukáš Hirko.